
- Kijkwijzer 16
- Drugs
- Geweld
- Groftaalgebruik
- Seks
Rita Hayworth, een van de beroemdste Amerikaanse actrices en danseressen van de jaren 40, speelde in meer dan 60 films in haar veertigjarige filmcarrière. Ze stond bekend als “The Love Goddess” en straalde glamour uit in alles wat ze deed, misschien wel het meest als femme fatale in de noirklassieker Gilda. De Brits-Amerikaanse Elizabeth Taylor draaide al vanaf haar tiende mee in Hollywood en was een zoekende, maar ook kritische vrouw. Zo laat ze er in haar interview met Meryman geen misverstand over bestaan dat ze de film Butterfield 8, waar ze in 1960 een Oscar voor won, afschuwelijk vond en dat ze haar rol alleen maar vanuit woede had kunnen spelen. (VPRO Gids).
Dé film die Rita naar de status van “Goddess” bracht. Rita is een absolute knock-out met een van de beste karakterstudies ooit. Haar vertolking van Gilda laat alle tegenstrijdige emoties zien waar haar kwetsbare personage door wordt gedreven, een behoefte aan liefde, behoefte aan aandacht, behoefte om te pronken en een behoefte om te manipuleren. Rita’s vertolking van ‘Put the Blame on Mame’ is een bijzonder genot. Een werkelijk ongelooflijke film.
Giant is genomineerd voor 10 Oscars en heeft Elizabeth Taylor, James Dean en Rock Hudson in de hoofdrollen. De film is een meeslepend verhaal over jaloezie, racisme en de botsing van culturen dat zich afspeelt op de uitgestrekte olievelden van Texas. Giant is nog steeds een van de meest geliefde films van regisseur George Stevens, die er een Oscar voor won.
Rita speelde Elsa Bannister, een femme fatale die in haar wanhoop nergens voor terugdeinst, en veranderde haar imago volledig om in deze film te spelen. Haar rode, golvende lokken waren verdwenen en er kwam een kort blond kapsel, tot grote ontsteltenis van de studiobazen. Geregisseerd door haar echtgenoot Orson Welles, zijn er een aantal scènes die opvallen, met name de spiegelscène, die een van de beste scènes in de filmgeschiedenis is.
Deze winnaar van 6 Oscars, waaronder Beste Regisseur, is een krachtig verhaal over een man uit de arbeidersklasse die verliefd wordt op een rijke dame uit de hogere klasse. Gebaseerd op Theodore Dreiser’s An American Tragedy.
Per 6 februari
Cinevillepashouders opgelet: per 6 februari willen we je vragen eerder in te checken.
De zin en waanzin van oorlog
Dit voorjaar vertoont The Movies een selectie van de allerbeste films over de zin en waanzin van oorlog.
Vanaf €18,50 per maand
Met Cineville zie je oneindig veel topfilms in bioscopen en filmtheaters door heel het land. De pas geeft je toegang tot alle nieuwe films én je mag naar voorpremières, klassiekers, specials en de kle