
- Kijkwijzer 16
- Drugs
- Geweld
- Groftaalgebruik
- Seks
Dit voorjaar vertoont The Movies een selectie van de allerbeste films over de zin en waanzin van oorlog.
De beste oorlogsfilms — zoals bijvoorbeeld Paths of Glory — worden vaak gekarakteriseerd als “anti-oorlog.” De reden is duidelijk: het zijn boodschapfilms die de afschuwelijke verwoestingen van oorlog uitbeelden, allemaal als een manier om te zeggen: “Mensen moeten een manier vinden om deze ondoorgrondelijke wreedheid te stoppen.”
Je zou kunnen zeggen dat dat de boodschap is die in elke film over de Vietnamoorlog zit, het tijdperk waarin gevechten in films een nieuw, schrijnend, soms hallucinerend realisme kregen. De Vietnamfilms gingen allemaal over hoe catastrofaal, verschrikkelijk en “waanzinnig” oorlog kon zijn. Toch maakte Saving Private Ryan, die voortbouwde op de duizelingwekkende, je-bent-erbij-authenticiteit op het slagveld die door Kubrick, Coppola en Stone naar het scherm was gebracht, een statement dat niet als “anti-oorlog” gecategoriseerd kon worden. Dat komt omdat het ging over een oorlog die uitgevochten moest worden. En dat gaf Spielberg’s film een unieke en spectaculaire ambivalentie. Het liet zien dat oorlog de hel was. Maar Spielberg wilde ook laten zien dat oorlog een hel was die (soms) noodzakelijk was.
De meeste films op onze lijst bevatten onuitwisbare scènes van gevechten. Saving Private Ryan is bijvoorbeeld slechts één film die laat zien dat een geweldige oorlogsfilm draait om de morele complexiteit in de kern: niet alleen de weergave van oorlog, maar ook het begrip van oorlog in al zijn angst, horror, bloed en dwang, zijn gewelddadige zinloosheid en ook zijn noodzaak, soms, om te bestaan.
Braveheart volgt de 13e-eeuwse Schotse krijger Sir William Wallace terwijl hij de strijd leidt voor Schotse onafhankelijkheid van Engeland. De film won vijf Oscars, waaronder voor beste film, regisseur en cinematografie.
Na de landing in Normandië gaat een groep Amerikaanse soldaten achter de vijandelijke linies om een parachutist op te halen wiens broers zijn gesneuveld. Geen twijfel mogelijk dat de 25 minuten durende openingssequentie, die de invasie van Normandy Beach op D-Day in al zijn terreur en horror uitbeeldt, de meest catastrofale sequentie in een oorlogsfilm is.
William Wyler’s drama uit 1946 was de eerste film die acht Oscars won! Opvallende beelden van legendarische Citizen Kane-cameraman Gregg Toland dragen bij aan de impact van het verhaal.
Krachtig drama over een groep soldaten die vlak voor de Tweede Wereldoorlog in Pearl Harbor gestationeerd waren. De film is gebaseerd op een roman van James Jones, die onmogelijk op het scherm gebracht kon worden vanwege de sterke seksuele inhoud en het taalgebruik. Het is uiteindelijk een bijzonder spektakel met veel sterren geworden.
Een vernietigend anti-oorlogsstatement. Kubrick vindt een walgelijke humor in de wanhoop, waarbij het enige gevoel van eerlijkheid voortkomt uit de belofte dat er nog veel meer mannen zinloos zullen sterven voordat de oorlog voorbij is.
Schrijver/regisseur Oliver Stone heeft een persoonlijk en aangrijpend testament gemaakt voor de mannen die vochten in de Vietnamoorlog. Deze angstaanjagend meeslepende oorlogsfilm gaat over een naïeve jonge rekruut die verstrikt raakt in een tragisch driegevecht tussen twee charismatische Amerikaanse sergeanten en het Vietcong-leger.
Regisseur Billy Wilder combineert op deskundige wijze drama, geweld en humor in Stalag 17, een klassieker uit 1953 over een krijgsgevangenenkamp in de Tweede Wereldoorlog.
Het verhaal van generaal George S. Patton en zijn opmars van Noord-Afrika naar Duitsland, gedurende de Tweede Wereldoorlog. De generaal, beroemd (en berucht) om zijn geniale leiderschap en woede-uitbarstingen, ligt constant overhoop met zijn meerderen.
Twee Australische soldaten doorkruisen continenten en grote oceanen, beklimmen de piramides en lopen door het oude zand van Egypte om zich bij hun regiment aan te sluiten bij de noodlottige slag bij Gallipoli in Turkije. Adagio van Tomaso Albinoni begeleidt de onvergetelijke laatste minuten van de film.
Het personeel van een veldhospitaal uit de Koreaanse Oorlog gebruikt humor en grappen om bij zinnen te blijven in het licht van de verschrikkingen van de oorlog. De film die Robert Altman neerzette als de visionaire magiër van het nieuwe Hollywood is een oorlogskomedie, maar het is een komedie die zo nonchalant doordrenkt is van bloed dat het ons dichter bij de essentie van oorlog brengt dan bijna elke andere film.
In Milos Forman’s bewerking van rockmusical Hair speelt John Savage de hoofdrol als Claude, een rustige jongeman uit het Middenwesten die bevriend raakt met een groep hippies uit New York terwijl hij op weg is naar zijn basistraining in het leger.
Het meesterwerk Apocalypse Now van Francis Ford Coppola is zo’n cultureel statement dat het categoriseren ervan als een oorlogsfilm te kort door de bocht lijkt. Een van de belangrijkste Amerikaanse films ooit!
Een Poolse Joodse muzikant probeert te overleven na de verwoesting van het getto van Warschau tijdens de Tweede Wereldoorlog. Polanski, zelf een overlevende van het door de nazi’s bezette Polen, levert een meesterwerk.
Michael Cimino’s The Deer Hunter is een emotioneel overweldigend epos over de verwoestende psychologische effecten die oorlogsvoering had op de Amerikaanse soldaten die in Vietnam vochten.
De mooiste muziekregistraties en de beste kunstdocumentaires
Naast de mooiste arthouse producties en het beste van Hollywood kun je in The Movies ook genieten van een breed cultuurprogramma bestaande uit o.a. (pop-)concertregistraties en kunstdocumentaires
Vier tijdloze klassiekers met twee onvergetelijke Hollywood actrices: Rita Hayworth & Elizabeth Taylor
English subtitles
Missing out on films because you don’t speak Dutch? Want to meet fellow internationals and locals? We got you covered: we present foreign language films with English subtitles